sâmbătă, 7 aprilie 2018

Sfaturi Culinare Importante pentru Vegani, Vegetarieni și cei care țin Post (nu dietă)

De circa 15 ani, am început să scot ouăle (și toate celelalte ingrediente de frupt) din toate mâncărurile posibile. Dulci sau sărate.

Fac checuri, torturi și prăjituri nenemaipomenit de pufoase fără ouă.
Deși sunt moldoveancă get-beget, cozonacii mei sunt 100% de post.
Singura mâncare care nu mi-a reușit nicicum fără ouă, este omleta. Nu știu de ce. :)

Am avut zeci de rezultate negative, dar mult mai multe pozitive.
N-am plâns, dar uneori m-am supărat temporar, dar nu m-am dat bătută ci am luat-o de la capăt. Și iar, și iar cu încredere și încăpățânare (cum zice mama).

Fratele meu mai mic, Sebastian, este vegetarian dar nu mănâncă nici ouă, deci îți dai seama că n-am avut cum să renunț la a proba, reproba, și din nou până am reușit să fac mâncăruri super delicioase fără ingrediente de frupt.

Practica este mama învățăturii. 

În acești ani, am inventat mii de rețete noi (originale deci), și reinventat sute de rețete vechi transmise din generație în generație.

Experiența mea este extrem de vastă și îndelung testată pe prieteni, colegi, familie și cunoștințe varie. Câteodată și pe câini.
Deseori nici nu le spun că ceea ce mănâncă este 100% de post. Nu m-ar crede.
Asta dacă nu cumva știu că sunt vegani și-atunci trebuie să le spun, altfel nu ar mânca.


Iată câteva dintre cele mai importante și elementare sfaturi, idei și sugestii culinare:

  • La toate blaturile (foile) vegane care trebuie să crească, ouălese înlocuiesc (vorba vine) cu apă carbogazoasă. Nu cu lapte de pasăre, soia, migdale, sau apă plată, dar cu apă carbogazoasă, adică cu bule multe. 

De fapt, orice băutură cu bule este bună: suc, bere, vin spumos, etc. numai să nu fie răsuflată. Sticla se deschide pe loc.
Apa carbogazoasă este favorita mea, apoi sucul de struguri.


Acesta-i cel mai mare secret dezvăluit vreodată.
Nu?
Am descoperit asta făcând zeci de tentative falite mizerabil.

  • Tot în blaturi (foi) care trebuie să crească (dar nu conține ouă): laptele, iaurtul, smântâna, și orice ingredient de frupt se înlocuiește ca mai sus, cu lichide cu bule. 
  • Untul din aluaturile care se coc se înlocuiește cu ulei de floarea soarelui, migdale, alune, struguri, dovleac, etc. Numai nu cu ulei de măsline, rapiță sau uleiuri nerafinate pentru că acestea au un gust intens care se va simți în orice dulce. 
  • Untul din creme se înlocuiește cu margarina nesărată din floarea soarelui (adică fără gust). Dar asta știai cel mai bine. 
  • Laptele din cremele care se fierb se înlocuiește cu orice lapte vegetal sau apă de la robinet.
  • Untura din rețetele bunicii se înlocuiește după caz fie cu margarină, fie cu ulei
De exemplu, la cornulețe și aluaturi friabile (foitaj), folosește margarină (nu ulei).
La aluaturi de pâine (plăcinte, cozonaci, etc.) folosește un ulei la alegere.

  • Brânza se înlocuiește cu brânză vegetală. În aluaturi dulci trebuie să fie nesărată. 
  • Smântâna cu smântână vegetală. Frișca la fel. 
  • În chiftele, ouăle se înlocuiesc cu făină de grâu. Multă. Faptul că ouăle leagă aluatul este 100% un mit cu care ne-am obișnuit din antichitate. Toate chiftelele mele de pe reteteindraznete.blogspot.co.uk sunt fără ouă. 

Lista e lungă și voi reveni cu alte sfaturi, sfaturi și idei când îmi vin în minte.


***
— Ești interesat de cărți de bucate? 

În curând voi publica 6 cărți noi de rețete dulci și sărate extrem de prețioase și utile. 

Unele vechi de când lumea, rețetele bunicii și rețete tradiționale românești, altele noi inventate de mine, o grămadă de post, și mai multe fără gluten. 

Cum am în plan să ofer multe dintre aceste cărți celor mai fideli cititori ai miei, te invit să mă urmărești pe bloguri (23), platforme de socializare (6), Amazon, dar mai ales, să te înscrii la scrisoarea ocazională pe reteteindraznete.blogspot.ro.


Fotografie de pe Pixabay

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentariu educat și la obiect este binevenit.
Nu voi publica niciun comentariu care conține aroganța deghizată, grandomanie, cuvinte murdare, insulte, etc.
Respectul este cuvântul de ordine.
O viață delicioasă îți doresc.